Anvisning för film, bild och ljud

Film, foto och ljud i Vklass

I Vklass har ditt barns lärare möjlighet att lägga upp och dela film, foto och ljudupptagningar med kollegor, elever och vårdnadshavare. Om film, foto och ljud är upprättade som pedagogisk dokumentation, alltså inom utbildningens ramar och i enlighet med läroplan och skollagen, har de rättsligt stöd. Det innebär att de får hantera dem i Vklass och du behöver ej ge ditt samtycke. De får inte publicera känsliga personuppgifter i största delen av Vklass.

Skyddade personuppgifter i Vklass

Inga personuppgifter som kan knytas till elever med skyddad identitet ska förekomma i Vklass. I de fall som vårdnadshavare eller elev vill undantas denna regel ska detta förankras med vårdnadshavare och tydligt dokumenteras. Dokumentationen ska innehålla vilka personuppgifter som får publiceras, när och vart i Vklass.

Nej-tack rutan i Vklass

Som vårdnadshavare kan du i Vklass kryssa i en ruta som innebär nej tack till att deras barn förekommer på bild. Denna ruta är i praktiken verkningslös då dokumentationen i Vklass har rättslig grund eftersom det är pedagogisk dokumentation. Om du som vårdnadshavare inte vill att ditt barn ska förekomma på bilder, foton eller ljud ska du i kontakta ansvarig pedagog på skolan enligt rutin nedan. Grundskoleförvaltningen har i dagsläget tyvärr inte möjligheten ta bort rutan.

Skolans ansvar

Det är viktigt att skolan har kontinuerlig dialog med elever och vårdnadshavare om det som läggs upp på Vklass och varför. Du ska få information som vårdnadshavare om att du ska meddela skolan om du inte vill att ditt barn ska förekomma på film, foto och ljud i Vklass. Detta förbud ska respekteras och efterlevas på skolan.  Det är inte tillåtet att kopiera och sprida det material som innehåller personuppgifter som finns tillgängligt i Vklass. Skulle detta ändå ske  är det vårdnadshavaren som är ansvarig för bristen och inte den specifika skolan.