Tillgänglighetsredogörelse

Göteborgs Stads grundskoleförvaltning står bakom den här webbplatsen och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Nedan beskrivs hur webbplatsen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, några kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister så att vi kan åtgärda dem.

Tillgänglighetsredogörelse

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av denna webbplats inte är helt tillgänglighetsanpassad.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar efter att webbplatsen ska vara så tillgänglig som möjligt. Om du behöver innehåll i något annat format än det som webbplatsen erbjuder kan du kontakta oss via e-post eller telefon.

E-post: digital@grundskola.goteborg.se

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Teknisk information

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt enligt lagkraven och ska åtgärdas senast maj 2022.

Kontrast

Vissa länkar har för låg kontrast. Textfärgen är för ljus och färgen är det enda som skiljer länkar från annan text i textstycken.

Åtgärd: Det ska finnas understrykning som en ytterligare markering av länkar i textstycken och förbättra kontrasten mellan länktext och bakgrund. Anpassning av färgen på färgplattor bakom text.

Några filmer saknar undertexter och syntolkning.

Åtgärd: Det ska åtgärdas genom att texta och syntolka de filmer som publiceras på webbplatsen.

Dokument

Det finns ett fåtal pdf-dokument på webbplatsen och de uppfyller inte tillgänglighetskraven.

Åtgärd: PDF:erna ska tillgängliggöras.

Webbplatsens funktioner

Här är de funktioner som ökar tillgängligheten på webbplatsen.

Browser/webbläsare

Webbplatsen visas allra bäst i en modern webbläsare. Du kan använda en äldre webbläsare och på så vis se allt innehåll, dock bibehåller dessa inte stiländringar och kan visa innehållet på ett felaktigt sätt.

Lyssnafunktion

Är du anställd eller elev i grundskoleförvaltningen så har du tillgång till tjänsten Readspeaker och kan på så sätt få all text på webbplatsen uppläst. Använd ditt Google-konto för att använda tjänsten.

Sökfunktion

Vill du ha hjälp att hitta något särskilt på webbplatsen? Använd då Sökfunktionen, förstoringsglaset, som finns högst upp på webbsida. Den söker igenom hela webbplatsen och guidar dig rätt.

Textstorlek

Om du tycker att textstorleken på webbsidor är för stor eller för liten kan du ändra den i din webbläsare. Använder du en PC gör du detta genom att trycka Ctrl + för större text och Ctrl - för att minska storleken på texten. Använder du en Mac gör du detta genom att trycka Command + för större text och Command - för mindre textstorlek.